Mer om empowermentpedagogik
Vår utgångspunkt är att det endast är den enskilda individen som kan ta ansvar i sitt eget liv. Avgörande för om den enskilde individen ska kunna göra det, är det bemötande och det förhållningssätt som vi som professionella/ideella/engagerade har. Vi behöver ha förmåga att möta varje individ just där denne befinner sig och göra det med både respekt och kunskap. Vi behöver alltså ha en tanke om vilket bemötande och vilket förhållningssätt som gör att den vi möter finner viljan, modet och motivationen att bli ansvarstagande i sitt eget liv. Därför har vi skapat empowermentpedagogiken.
Från baksätet till förarplatsenMed vårt arbetssätt vill vi uppnå att den enskilda individen skall se sig själv som sittande i förarsätet i sitt eget liv. Detta kan, för vissa, innebära att de behöver göra en förflyttning från baksätet till förarplatsen. Empowermentpedagogiken ger förutsättningar för individen att:» skapa egna livsstrategier» uppfatta sig som fri och ansvarig» känna delaktighet & inflytandeEmpowermentpedagogik betonar det förhållningssätt som betraktar alla människor som huvudrollsinnehavare i sina liv.Grundpelare» Existentiellt synsätt» Involveringspedagogik» Lösningsfokuserat förhållningssättTillhörande kommunikationsverktyg» Transaktionsanalys (TA)» Motiverande samtal (MI)» Lösningsfokuserad samtalsmetodik